Vysokorychlostní trať do Ostravy? Správa železnic chce stavět v roce 2025

Správa železnic plánuje zahájit stavbu 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy v roce 2025, její stavba zabere zhruba čtyři roky. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu. Správa železnic už uzavřela smlouvy na zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí na dva stavební úseky vysokorychlostní trati Moravská brána, sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Odhadované náklady na stavbu vysokorychlostní trati Moravská brána nebyly zatím zveřejněny.

„Nová trať bude sloužit pouze vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů u nás. Na vysokorychlostní trať totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá právě hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a hlavním městem,“ uvedl Gavenda. Vysokorychlostní trať pomůže i regionální dopravě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. „Uvolněnou kapacitu na koridoru budou moci využít nové spoje v rámci integrovaných systémů,“ dodal Gavenda.

Ve výběrovém řízení na dokumentaci pro úsek vysokorychlostní trati Moravská brána mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě na Přerovsku uspělo sdružení firem Afry CZ, AF-Infrastructure a Sagasta. Projekční práce v úseku mezi stanicemi Hranice na Moravě v Olomouckém kraji a Ostrava-Svinov v Moravskoslezském kraji zajistí sdružení společností Moravia Consult Olomouc, Sudop Brno a Metroprojekt Praha.

Projektanti podle Gavendy připraví také podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí EIA. Dokumentace určí přesné vedení trati, technologii výstavby nebo opatření na ochranu obyvatel a životního prostředí v blízkosti vysokorychlostní železnice.

Na prvním úseku dlouhém zhruba 20 kilometrů vznikne trakční napájecí stanice v Prosenicích, která zajistí dodávku elektrické energie pro provoz vlaků. „Realizován bude také sjezd na stávající železniční síť ve stanici Hranice na Moravě. Dodavatelé rovněž připraví dokumentací pro územní rozhodnutí pro zásadní modernizaci této stanice,“ řekl Gavenda.

Projektanti druhého úseku vysokorychlostní trati Moravská brána připraví kromě dokumentace pro územní rozhodnutí samotné trati také sjezd na nynější infrastrukturu ve směru do železniční stanice Ostrava-Vítkovice. V jejím obvodu vznikne údržbová základna, která bude sloužit k servisu obou úseků vysokorychlostní železnice. „Délka druhé části trati bude přibližně 45 kilometrů,“ dodal Gavenda.

Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Vlaky na vysokorychlostní železnici v Česku by podle odhadu odborníků mohlo v budoucnu využívat přes 130 tisíc cestujících denně. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby.

Související články

Nejčtenější

Tip na výlet: Už třicet let se snaží opravit zámek Dřínov. Památka se teď...

Dnes vás s naším tipem na výlet vezmeme za hranice Olomouckého kraje, konkrétně na Kroměřížsko. V obci Dřínov najdeme i stejnojmenný zámek, který téměř...

Každý by si měl nechat oholit hlavu, říká holička ze Šemberovy ulice

Zapadlá ulice v centru Olomouce skrývá podniky, ale i řemeslo. Na jednom konci Šemberovy ulice stojí studio PROSTĚ holičství. Dveře otevírá holička v bílé...

Dvě smrtelné nehody za víkend. Cyklistům nepomohla ani resuscitace

V Olomouckém kraji zemřeli od pátku dva cyklisté. První tragická nehoda se stala v pátek v katastru Vidnavy na Jesenicku, kde nevybral začátku při...

Seniorka nepřežila srážku s tramvají. Policie nyní obvinila řidiče

Na začátku září minulého roku došlo v Olomouci k tragické nehodě. Žena tehdy na zastávce Výstaviště Flora nešťastnou náhodou upadla pod rozjíždějící se tramvaj a na...

Nejnovější

Zemřel skautský vedoucí Jambo. Zasloužil se o obnovu Staré Vody u Libavé

Po těžké nemoci zemřel Jan Pečínka, skautským jménem Jambo, bylo mu 74 let. Jan Pečínka byl dlouholetým vedoucím skautského oddílu v Čechovicích i střediska...

Opravy některých silnic v Olomouckém kraji byly ošizeny, kraj je bude reklamovat

Odborníci zjistili nedostatky na pěti opravených silnicích v Olomouckém kraji, jejichž technický stav nechal prověřit krajský úřad v souvislosti s kauzou nezákonného ovlivňování veřejných...

Prosklená střecha zámku projde opravou. Po čtvrtstoletí skla protékají a praskají

Skleněná střecha zámku v Hranicích projde rozsáhlou opravou. Zasklení tamní dvorany je ve špatném stavu, mezi tabule skel zatéká voda, některá jsou dokonce prasklá. Kvůli...

Olomouc mění financování oprav chodníků. Nový systém má být spravedlivější

Pocit, kdy je pod nohami z chodníku cítit prorůstající kořeny, nebo vystouplou kachličku, zná asi každý obyvatel Olomouce. To se teď může změnit díky...

Život zasvětil ochraně ptáků a mokřadních biotopů. Josef Chytil teď může získat Cenu kraje

Josef Chytil je ornitolog dlouhodobě aktivní v oblasti ochrany životního prostředí a muzejnictví. Celoživotní výzkum zasvětil ochraně ptáků a mokřadních biotopů. Je dlouholetým členem...

SOUTĚŽ: Vyhrajte lístky na hrad Sovinec. Je tu připravený bohatý program

Nefalšované souboje na sekery, palcáty i meče. Ano, hrad Sovinec se opět promění v bitevní pole. Akce Kmotra smrt během víkendu 4. a 5....

Kromě včel už chrání i čmeláky. Získá FN Olomouc Cenu kraje?

V areálu nemocnice už od roku 2019 opylují rostliny včely, teď k nim přibydou i čmeláci. Fakultní nemocnice Olomouc chce i díky instalaci dvou čmelínů přispět...

Kdo získá Cenu veřejnosti a přiblíží se splnění hudebního snu? Na vašem hlasu záleží

Hudební soutěž Radiotalent, kterou vyhlašuje Radio Haná, právě vstoupila do další napínavé fáze. Nyní je vše na fanoušcích přihlášených kapel. Hlasujte pro svého favorita...