Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Tunel pod Červenohorským sedlem? Podle odborníků se vyplatí

Uvažovaná stavba železničního tunelu pod Červenohorským sedlem na Jesenicku, která má stát zhruba 18 až 19 miliard korun, by podle odborníků byla ekonomicky rentabilní. Finanční přínosy z úspory jízdních dob a nákladů na dopravu cestujících a zboží by totiž převýšily investici do vybudování tunelu. Stavba tunelu, o které se zatím pouze diskutuje, je zároveň technicky proveditelná. Informace pochází z územní studie prodloužení železnice z Koutů nad Desnou do Jeseníku, kterou pro hejtmanství loni zpracovala firma PRO CEDOP.

Krajský úřad studii případného železničního tunelu pod Červenohorským sedlem a navazujícího koridoru do Zábřehu zadal na základě požadavku starostů Svazku obcí údolí Desné. Studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. Zaměřená byla také na odhad investičních nákladů i přínosy tohoto projektu z pohledu dopravy a ekonomiky provozu.

Studie posuzovala variantu stavby dvou tubusů pod Červenohorským sedlem, z nichž každý by měřil 7150 metrů. Celkové investiční náklady odborníci vyčíslili na 18 až 19 miliard korun, což při zohlednění životnosti tunelu vychází na 260 až 270 milionů korun za rok. „Tyto náklady zřejmě ospravedlní přínosy, které jen v úsporách jízdních dob a v omezení externích nákladů dopravy přináší více než 311 milionů korun za rok. Je tedy vhodné pokračovat dalšími navazujícími stupni dokumentace a v nich zpracovat projekt podrobněji,“ uvedli autoři studie.

Autoři studie vypočítali, že cesta vlakem z Šumperka do Jeseníku by díky tunelu zabrala jen 23 minut, zatímco nyní autobusem trvá 80 minut a vlakem přes Hanušovice 105 minut. Vlakové spojení Prahy a Jeseníku by se zkrátilo z 225 minut na 160 minut. Lidé by se mohli dostat vlakem z Olomouce do polských Glucholaz za 75 minut.

Případná stavba tunelu pod Červenohorským sedlem by podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) ale byla výrazně nad finančními možnostmi místních samospráv. Projekt by se neobešel bez dalších zdrojů financování, například od státu. Hejtmanství projekt průběžně konzultuje se zástupci měst a obcí, kterých se týká. Při řešení železničního napojení Polska a Jesenicka na hlavní trať v Zábřehu je podle hejtmanova náměstka Jana Šafaříka (KDU-ČSL) nutné zvážit i druhou variantu, kterou je modernizace trati přes Ramzovské sedlo.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let minulého století, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby, jen u takové stavby ale zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti projektu byly také některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně pod sedlem v Koutech nad Desnou.

Související články

Olomoucký kraj

Tempo zalesňování kleslo. Mezi novými stromy převažují listnáče

V Olomouckém kraji lesníci v roce 2024 zalesnili 1523 hektarů pozemků, meziročně je to o 445 hektarů méně. Tempo zalesňování v Olomouckém kraji, jehož...

V Kokorách opraví poklopy kanalizace. Řidiče čeká dopravní omezení

V obci Kokory na Přerovsku se plánují opravy poklopů místní kanalizace. Práce potrvají dva dny a uskuteční se od pondělí. Pro řidiče se částečně...

Rekonstrukce za 15 milionů. Přerov plánuje obnovu chodníků a silnice

Přerovští radní schválili záměr zadat veřejnou zakázku na rekonstrukci ulice Pod Lesem v Žeravicích. V pondělí 16. června budou o rekonstrukci rozhodovat zastupitelé. Cena se odhaduje...

Průtoky řek na Moravě klesají k hranici sucha. Měřené hodnoty jsou nejnižší od roku...

Vodohospodáři Povodí Moravy sledují na řadě míst nejen Olomouckého kraje řeky na hranici sucha. Pokles průtoků a v některých oblastech podnormální vodnost se vyskytla...

Nejnovější

Vlaky se po čtyřech měsících vrací na trať u Hustopečí. První vlak už projel

Po čtyřech měsících od mimořádné havárie cisternového vlaku s benzenem je trať mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím opět v provozu. První nákladní...

Nehoda na D35 byla tragická. Zemřeli dva lidé

V nedělních ranních hodinách zasahovali policisté i hasiči u dopravní nehody na dálnici D35. Mezi Lipníkem nad Bečvou a Olomoucí se najel řidič osobního...

Z fyzika hvězdářem. Štipl ukazuje hvězdnou oblohu lidem

Na profesní dráhu kočovného hvězdáře se vydal fyzik Michal Štipl z Olomouce. Poklidnou kancelář vyměnil za cestování po městech a obcích, kde lidem po...

Město plánuje mobilní kluziště. Bruslit by mohli lidé v parku

Vedení Přerova chce letos o Vánocích nabídnout obyvatelům nové zpestření, a to mobilní ledové kluziště v parku Michalov. O záměru rozhodnou zastupitelé na svém...

Na místě budou lístky dražší. Velká Morava Fest láká na velká jména

Letní festivalová sezóna se nezadržitelně blíží a Přerov nebude pozadu. V pátek 12. července se v parku Michalov uskuteční druhý ročník open-air festivalu Velká...

Osm trailů a lanovka. Hrubá Voda má nový bikepark

Milovníci horských kol a přírodních trailů mohou zbystřit. Resort Hrubá Voda, dosud známý především jako zimní středisko, spustil v červnu nový bikepark s čtyřsedačkovou...

Hodové slavnosti v Olšanech lákají na Annu K. nebo Vitacit

Skvělá hudba, zábava, dobré jídlo a pití, to všechno pro všechny generace. Přesně to nabízí Hodové slavnosti v Olšanech u Prostějova. Uskuteční se v sobotu 21....

Rocková Horka představí šest kapel

Skvělá hudební akce se chystá v sobotu 14. června v Horce nad Moravou. Již potřinácté se zde uskuteční festival Rocková Horka. A bude to nářez, představí...