Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Tunel pod Červenohorským sedlem? Podle odborníků se vyplatí

Uvažovaná stavba železničního tunelu pod Červenohorským sedlem na Jesenicku, která má stát zhruba 18 až 19 miliard korun, by podle odborníků byla ekonomicky rentabilní. Finanční přínosy z úspory jízdních dob a nákladů na dopravu cestujících a zboží by totiž převýšily investici do vybudování tunelu. Stavba tunelu, o které se zatím pouze diskutuje, je zároveň technicky proveditelná. Informace pochází z územní studie prodloužení železnice z Koutů nad Desnou do Jeseníku, kterou pro hejtmanství loni zpracovala firma PRO CEDOP.

Krajský úřad studii případného železničního tunelu pod Červenohorským sedlem a navazujícího koridoru do Zábřehu zadal na základě požadavku starostů Svazku obcí údolí Desné. Studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. Zaměřená byla také na odhad investičních nákladů i přínosy tohoto projektu z pohledu dopravy a ekonomiky provozu.

Studie posuzovala variantu stavby dvou tubusů pod Červenohorským sedlem, z nichž každý by měřil 7150 metrů. Celkové investiční náklady odborníci vyčíslili na 18 až 19 miliard korun, což při zohlednění životnosti tunelu vychází na 260 až 270 milionů korun za rok. „Tyto náklady zřejmě ospravedlní přínosy, které jen v úsporách jízdních dob a v omezení externích nákladů dopravy přináší více než 311 milionů korun za rok. Je tedy vhodné pokračovat dalšími navazujícími stupni dokumentace a v nich zpracovat projekt podrobněji,“ uvedli autoři studie.

Autoři studie vypočítali, že cesta vlakem z Šumperka do Jeseníku by díky tunelu zabrala jen 23 minut, zatímco nyní autobusem trvá 80 minut a vlakem přes Hanušovice 105 minut. Vlakové spojení Prahy a Jeseníku by se zkrátilo z 225 minut na 160 minut. Lidé by se mohli dostat vlakem z Olomouce do polských Glucholaz za 75 minut.

Případná stavba tunelu pod Červenohorským sedlem by podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) ale byla výrazně nad finančními možnostmi místních samospráv. Projekt by se neobešel bez dalších zdrojů financování, například od státu. Hejtmanství projekt průběžně konzultuje se zástupci měst a obcí, kterých se týká. Při řešení železničního napojení Polska a Jesenicka na hlavní trať v Zábřehu je podle hejtmanova náměstka Jana Šafaříka (KDU-ČSL) nutné zvážit i druhou variantu, kterou je modernizace trati přes Ramzovské sedlo.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let minulého století, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby, jen u takové stavby ale zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti projektu byly také některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně pod sedlem v Koutech nad Desnou.

Související články

Olomoucký kraj

Obyvatelstvo Olomouckého kraje dál stárne, průměrný věk vzrostl na 43,5 roku

Obyvatelstvo Olomouckého kraje dál stárne. Jeho průměrný věk loni vzrostl na 43,5 roku, v roce 2011 činil 41,2 roku. Podíl obyvatel ve věku 65...

V Hanušovicích jezdí řidiči po novém. Rekonstrukce silnice přišla na 26 milionů korun

V Hanušovicích byla dokončena rekonstrukce silnice, která prochází centrem města. Práce začaly na jaře a byly dokončeny začátkem listopadu. Během rekonstrukce došlo k úplným...

Jak jsem se s tetováním stal policistou

Ještě nedávno, kdybyste slyšeli někoho říct tuto větu, byl by to baron Prášil anebo člověk, který s velkými obtížemi prošel přijímacím řízení k PČR a při...

Zemědělci letos v Olomouckém kraji sklidili méně obilovin i řepky

Zemědělci letos v Olomouckém kraji sklidili 540 558 tun základních obilovin, v meziročním srovnání byla sklizeň o 4,1 procent nižší. Zhruba o desetinu klesla...

Nejnovější

Tip na výlet: Vydejte se ke kaskádovému vodopadu v Paseckém Žlebu

Dnešní Tip na výlet Olomouckého Reportu zavede čtenáře k obci Paseka, jen pár kilometrů od Uničova na Olomoucku. Jde o přibližně pět metrů vysoký...

Koupí Olomouc poštu na Ladově ulici? Radní záměr schválili

Rada města Olomouce schválila na svém posledním jednání záměr koupit budovu pošty Ladova, která bude sloužit jako kancelářské prostory pro magistrát. Přesunout by se...

Běžecké tratě v Jeseníkách bude spravovat nová rolba

Běžecké stopy na Staroměstsku bude od letošní zimy upravovat nová rolba, stála 6,7 milionu korun. Podle ředitele spolku Jeseníky - Sdružení cestovního ruchu Tomáše...

Z bývalého sídla organizací vznikají nájemní byty. Rekonstrukce by mohla skončit příští zimu

Na jaře letošního roku musely různé organizace opustit Hauenschildův palác na Dolním náměstí. V něm chce olomoucký magistrát vybudovat nájemní byty a rozšířit tak portfolio...

Skatepark v Losinách rozšíří sportovní vyžití v Areálu zdraví

Velké Losiny představily nový přírůstek do svého Areálu zdraví. Je jím moderní skatepark, který osloví nejen skateboardisty, ale i koloběžkáře a další milovníky akčních...

Jak jsem se s tetováním stal policistou

Ještě nedávno, kdybyste slyšeli někoho říct tuto větu, byl by to baron Prášil anebo člověk, který s velkými obtížemi prošel přijímacím řízení k PČR a při...

Zažijte největší akci moravského podzimu! Je tu Slavnost vína

Devátý ročník Slavnosti vína promění už 22. listopadu hotel NH Collection Olomouc Congress v ráj milovníků kvalitního vína, špičkové gastronomie a dobré zábavy. „Na této již...

SOUTĚŽ: The Backbeat Beatles přivezou hity legendárních brouků. Vyhrajte vstupenky

Přední světový tribute band The Backbeat Beatles hraje původní tvorbu Beatles. Na slavnostním koncertě ve Zlíně připomene 60 let od vydání desky A Hard...