Svatomartinské víno je pro mě puberťák v lahvi, ale pro český trh tradice funguje, říká vinařka

Johana Bílková vystudovala vinařství a nyní působí jako obchodní zástupce ve vinařství Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž. Jak se dívá na tradici svatomartinských vín? Jaký je vinný zákazník z Hané? A která vína se hodí právě ke svatomartinské hostině?

Kde se vzala tradice Svatomartinských či mladých vín?

Vůbec značka Svatomartinská vína je hodně mladá, nemá ani třicet let. Původně vznikla z myšlenky mladých vín, která tady je přes 200 let z dob Josefa II. Nemělo to ovšem formu prodejně-marketingovou, ale spíše šlo o zhodnocení úrody. Značka mladého Svatomartinského vína je nápad pana Kopečka z jižní Moravy, který si ji zaregistroval. Značku teď vlastní Vinařský fond a v dnešní době jde hlavně o marketing pro lidi a pro ten trh.

Čím to je, že se tato mladá tradice u nás tak chytla?

Podle mě jde o snahu navázat na tradici, která funguje ve Francii, a to jsou vína z oblasti Beaujolais. Jde o francouzskou původní variaci na mladé víno z jedné odrůdy. S tímto typem vína dobyli svět, ač ta vína svým způsobem nejsou kvalitou shodná s těmi, která dozrávají rok dva ve sklepích. Francouzi dokázali udělat díru do světa s těmito víny. Čeští vinaři pak navázali, akorát zůstali na lokální rovině. Dnes je z toho značka, která lidi táhne. Pro náš trh Svatomartinská vína určitě fungují.

Jak se na to díváte vy, jako vinařka?

Já tato vína nevyhledávám. Jde o víno hotové, ale myslím, že není zralé do lahve. Každý vinař vám ke svatomartinskému vínu řekne, že se musí vypít do Vánoc, nejpozději do Velikonoc. Potom už se ztrácí vše dobré, co ve víně je a kazí se. Tato vína nejsou stabilizovaná správným způsobem, nejsou správně vyzrátá. Jde o narychlo udělaná vína pro trh. Co mám kolegy z branže, shodujeme se, že svatomartinská vína neodkazují na práci vinaře. Pár týdnů zpátky byla ještě na vinici ve formě hroznů. Pro mě je to puberťák v lahvi, jsem spíš za komplexnější vína, kde s každým douškem objevuji novou chuť.

Pokud se mladá vína musí rychle vypít, je pro vinaře trochu risk, taková vína prodávat…

Produkce svatomartinských vín se hodně mění. Bývalo přes sto vinařství, která prodávala oficiální svatomartinská vína. Musí je schvalovat komise, není jednoduché je vyrobit a i za tu značku se platí, což moc lidí neví. Hodně vinařů už dělá svatomartinská vína v menších množstvích, protože vědí, že je nestihnou prodat.

Jak tuto situaci řeší Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž, kde pracujete?

Máme omezený počet lahví, víme, kolik jich prodáme. Neděláme nadbytek, protože dostat tato vína mezi lidi, je často komplikovanější. Je to podobně jako s burčákem. Lidé jsou natěšení, první dva týdny je boom, a pak řeší prodejci, co s tím.

Jak se tedy liší vaše nabídka oproti loňsku?

Letos jsme oproti minulým letům dělali jen jednu odrůdu. Dřív jsme mívali bílé, růžové i červené. Vycházíme z našich zkušeností, kdy jsme nebyli schopní dostat vína úplně na trh. Letos máme odrůdu Irsai Oliver. Není to odrůda určená pro svatomartinské víno, ale je to raná odrůda. Máme asi tři sta lahví, o kterých víme, že je stihneme prodat a nebudeme mít ztráty.

Co se pak tedy děje s mladým vínem, které se neprodá?

Bohužel se musí likvidovat. Když se neprodá, zkazí se a je zdravotně závadné. Což je ztrátové pro každé vinařství, a to nikdo nechce.

Jaký je hanácký zákazník?

Na Hané okolo Kroměříže pořád podle mě převládá oblíbenost pálenky. Lidé nejsou úplně zvyklí pít víno, ale máme tam prestižní klienty, kteří ví, po čem dobrém jít. Obecně gramotnost v rámci zákazníků nakupujících víno, roste. Lidé už vědí, co chtějí hledat, nenechají se ošálit, dokáží pochopit, proč stojí lahev tři sta korun, umějí ocenit kvalitu a práci vinařů. Pro vinaře je to celoroční náročná práce.

Mění se nějak naše preference v průběhu let?

Určitě ano, byl tady trend sladších vín, v dnešní době už lidé volí sušší vína. Trendy se mění také sezónně. S příchodem zimy volí zákazníci červená vína, v létě bílá a růžová. Výkyvy ale nejsou markantní, většinová preference je do bílých vín, červená vína tvoří menší část prodejů.

Co byste tedy doporučila ke svatomartinské hostině?

U nás míváme kachnu, ale obecně k drůbeži se hodí bílá, svěží vína, což k tomu Martinovi sedí. Svatomartinská vína jsou krásně ovocná, nepatří mezi sladší vína, takže s chutí drůbežího masa i paštik se pěkně snoubí.

Související články

Nejčtenější

Skočil z výškové budovy. Na místě zemřel

Policisté včera odpoledne a večer zasahovali u budovy RCO na Jeremenkově ulici v Olomouci. Z výškové budovy seskočila dosud neznámá osoba. Na místě byli...

Kde je nejhezčí vánoční strom? Hlasujte v anketě Olomouckého Reportu

Vánoční trhy už zdobí každé větší město a nejinak je tomu i v Olomouckém kraji. Jejich součástí jsou i nazdobené a rozsvícené vánoční stromy...

Pobodaný z Mohelnice zemřel. Útočník už čeká ve vězení

Případ napadení sedmadvacetiletého muže, kterého jiný muž v polovině listopadu pobodal na parkovišti u obchodního domu v Mohelnici na Šumpersku, vyšetřují policisté již jako...

Do Olomouce míří Emma Smetana a Jordan Haj. Na Dolním náměstí zahrají písničkáři i...

Předvánoční Olomouc láká turisty i místní nejen na vánoční trhy, ale i na bohatý hudební program. Ten se ovšem neodehrává jen na Horním náměstí,...

Nejnovější

Volejbalistky obrátily. Z Brna vezou výhru

Do odvetné fáze vstoupila základní část aktuálního ročníku extraligy volejbalistek. Univerzita Palackého Olomouc ve 14. soutěžním kole zvítězila na palubovce Šelem Brno stejně jako...

Zapálil kontejnery. Policie hledá žháře

Požár kontejnerů založil dosud neznámý pachatel na periferii Olomouce. Žhář způsobil škodu, která sahá téměř k patnácti tisícům korun. Policie případ stále prověřuje. Neznámý pachatel způsobil...

Highlighty týdne: Výzdoba Šemberky, vysokorychlostní trať i Olomouc v Minecraftu

Na konci týdne vám Olomoucký Report přináší souhrn nejdůležitějších, nejčtenějších a nejzajímavějších zpráv a článků týdne uplynulého. O čem musíte vědět? Čtěte pravidelnou rubriku...

Hořela pračka, škoda za tři čtvrtě milionu. Hasiči vyjíždí k požáru spotřebičů v desítkách...

Hasiči zasahovali u požáru pračky. Tři jednotky hasičů vyjížděly ve čtvrtek k požáru v jednom z olomouckých bytů. "Po příjezdu na místo a průzkumu...

Nejlepší rezidenční projekt? Výherce je z Olomouce

Projekt Šantovka Living obdržel prestižní ocenění Best Residential Development of the year za vynikající přínos rezidenčnímu developmentu. V rámci letošních CIJ Awards Czech Republic se...

Tajemství olomouckého Bistra Helen. Jak připravovat domácí kimchi nebo zelí?

Připravte se na zimu s oblíbeným workshopem - fermentace! Magda a Katka vás naučí tipy a triky, které používáme v našem bistru. Zjistíte, jak...

Včas zachycený nádor má nejlepší šanci na léčbu, říká onkoložka Hana Študentová

Prevence. Slovo tak často užívané v medicíně, protože právě prevence a včas odhalené předpoklady a zárodky budoucího onemocnění jsou hlavním předpokladem úspěšné léčby. A násobně...

Na Hané hrají o 106. Rádio potvrdilo první příčku v poslechovosti

106 tisíc posluchačů si každý týden naladí Radio Haná. To ukazují nové výsledky měření poslechovosti agentury STEM/MARK-MEDIAN za období 1. dubna 2022 - 30....